Wróć do początku Okiem pedagogaMotoryka mała Nożyczki – etapy rozwoju chwytu

Nożyczki – etapy rozwoju chwytu

przez Ola Wojciechowska

Wiesz już jakie nożyczki wybrać dla dziecka na początek, pisałam o tym w tym artykule. Mimo tego, cały czas stresujesz się, że twoje dziecko nadal nie ogarnęło prawidłowego chwytu, że trzyma je nieporadnie. Nie wiesz czy to już powód do zmartwień, czy jeszcze nie. Nie jesteś specjalistą, nie znasz konkretnych etapów rozwoju, nie wiesz na co zwrócić uwagę. To absolutnie NOR-MAL-NE! Jesteś rodzicem, masz obowiązek opiekować się swoim dzieckiem najlepiej jak potrafisz, ale masz też możliwość zadawania pytań. Wychodząc naprzeciw potrzebom moich czytelniczek opiszę dziś w jaki sposób rozwija się sposób trzymania nożyczek u dzieci.

Czy twoje dziecko prawidłowo trzyma nożyczki?

Tym razem (wbrew poprzednim tendencjom) już na początku podkreślę, że twoje dziecko może prawidłowo trzymać nożyczki, nawet trzymając je oburącz. Jeśli trzyma je w ten sposób mając 1, 2 lub 3 lata trzyma je prawidłowo jak na swój wiek!

Postanowiłam wytłumaczyć to już na początku, bo dostaję zbyt wiele wiadomości pt. “moje dziecko źle trzyma nożyczki”. Natomiast po otrzymaniu informacji w jakim wieku jest dziecko, okazuje się, że to nieprawda. Trzyma prawidłowo, prawidłowo jak na swój wiek. Teoretycznie podstawową kwestią do oceny czy chwyt jest prawidłowy, czy też nie, powinien być wiek dziecka. Jednak nie zawsze wiek będzie dla nas najważniejszą wytyczną. Każde dziecko rozwija się w innym tempie, są dzieci o opóźnionym rozwoju ruchowym, są wcześniaki, zatem nie zawsze wiek będzie dla nas najważniejszy. Jeśli dziecko rozwija się harmonijnie, nie jest wcześniakiem, nie występują u niego żadne inne trudności, można założyć, że wiek jest głównym punktem odniesienia.

Cztery etapy rozwoju

Etap I. 2-3 rok życia: czas, w którym dziecko trzyma nożyczki oburącz, nie potrafi jeszcze trzymać kartki i jednocześnie ciąć, potrzebuje pomocy w utrzymywaniu kartki, nieporadnie wycina proste linie.
Etap II. 3-4 rok życia: dziecko wdraża drugą rękę (jako pomocniczą) do obracania i trzymania kartki, zaczyna też dokładnie wycinać proste linie, uczy się podążać nożyczkami po nieregularnych kształtach (fale i inne).
Etap III. 4-5 rok życia: dziecko lepiej opanowuje technikę cięcia po różnokształtnych liniach, uczy się wycinać figury geometryczne, dość sprawnie obraca kartkę drugą ręką.
Etap IV. 5-6 rok życia: na tym etapie dziecko potrafi wycinać już obrazki złożone z wielu figur/elementów, wycina płynnie i z lekkością.

Jak wybrać odpowiednie nożyczki dla dziecka?

Przypominam, że nożyczki (ich wielkość i wagę) dostosowujemy do wielkości dłoni dziecka. Jeśli dłoń dziecka jest drobna, szukamy odpowiednio małych nożyczek, po to by dziecku było jak najwygodniej. W miarę wzrostu dłoni dziecka, zmieniamy wielkość i ciężar nożyczek. Nie ma nic ważniejszego niż dobranie odpowiedniego rozmiaru, a także odpowiedniej wagi nożyczek. Dlaczego? Jeśli już na początku wybierzecie mu nieodpowiedni rozmiar, możecie go do nich zniechęcić.  Będzie mu po prostu niewygodnie, a to może doprowadzić do rosnącej frustracji, a co za tym idzie – niechęci do podejmowania kolejnych prób.

Możesz zajrzeć też tutaj

Skomentuj

* Korzystając z tego formularza wyrażasz zgodę na przechowywanie Twoich danych przez właściciela strony https://olawojciechowska.pl.