Wróć do początku Okiem pedagoga Konsultacja pedagogiczna online – jak wygląda i na czym polega?

Konsultacja pedagogiczna online – jak wygląda i na czym polega?

przez Ola Wojciechowska

Czasy w jakich przyszło nam żyć tylko upewniły mnie w tym, że bycie i tworzenie w sieci ma ogromne plusy. Jednym z nich jest właśnie konsultacja pedagogiczna online. Dzięki tworzeniu w sieci, jako specjalistka mogę działać na szerszą skalę. Pomimo obostrzeń i najróżniejszych zakazów, jestem w stanie dalej pomagać rodzicom i ich dzieciom. Jestem w stanie wciąż wspierać ich w procesie wychowawczym, edukacyjnym i rozwojowym.

Z doświadczenia wiem, że nie bardzo ufam specjalistom, o których nic nie wiem. Umówmy się, że w dobie Internetu jesteśmy w stanie znaleźć w sieci odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Kierując się do konkretnego specjalisty, zawsze przeszukuję Internet, by poznać nieco “bliżej” osobę, z którą przyjdzie mi współpracować. Szukam opinii, informacji o nim samym, czy nawet zdjęcia. Chcę wiedzieć do kogo się kieruję, z kim będę miała do czynienia. Chcę, żeby te same informacje na mój temat mogła znaleźć każda z osób zainteresowana współpracą ze mną. Zależy mi też na tym, żeby wiedziała jak wygląda konsultacja, na czym polega i jak powinna się do niej przygotować.

Konsultacja pedagogiczna online – co to takiego?

Konsultacja pedagogiczna online, to nic innego jak rozmowa połączona z analizą problemu, z którym się do mnie zwracasz. Przede wszystkim zależy mi na uzyskaniu od Ciebie szczegółowej informacji co takiego chcesz przedyskutować, czego chcesz się dowiedzieć i jaki efekt chcesz uzyskać. Ważne jest dla mnie, żeby wiedzieć jaka jest Twoja wizja korzyści, które zyskasz umawiając się do mnie na konsultację. Dlaczego? Dlatego, że dzięki temu już na wstępie mogę Ci powiedzieć czy jest sens, żebyś wykupowała miejsce, czy też nie. Zdarza się, że rodzice mają inną wizję efektów, które jesteśmy w stanie wypracować podczas konsultacji.

Podam Ci przykład: zgłasza się do mnie mama z opinią o dysleksji wystawioną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Przedstawia mi konkretny problem, który polega na braku zrozumienia zapisów, które znajdują się w opinii. Pożądanym efektem, który chce osiągnąć jest “wyciągnięcie dziecka z dysleksji”. Niestety, po pierwsze nie jesteśmy w stanie pozbyć się dysleksji, jesteśmy w stanie jedynie walczyć z jej symptomami. Po drugie konsultacja problemu na podstawie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej pozwala na:

  • wyjaśnienie jakie problemy zostały u dziecka zdiagnozowane,
  • ustalenie jakie kroki powinny zostać podjęte,
  • uzgodnienie najlepszej metody pracy z dzieckiem,
  • ocenę mocnych stron dziecka i ustalenie aktywności pozwalających kompensować słabe strony,
  • przedstawienie elementów zachowania i nauki dziecka, które wymagają (są warte) obserwacji,
  • dokopanie się do głębi problemu i ustalenie odpowiedniego stylu uczenia się.

(Tak! Omawiam z rodzicami również opinie o dysleksji wystawione przez PPP. Wyjaśniam pojęcia, pomagam ustalić kroki, które powinny zostać podjęte w dalszej pracy z dzieckiem.)

Konsultacja pedagogiczna online – konsultacja wstępna

Wbrew temu co sądzą osoby, które nie miały okazji wziąć udziału w takich spotkaniach – to nie “tylko 45 minut rozmowy”. Konsultacja pedagogiczna online u mnie rozpoczyna się już od pierwszego maila, którego do mnie wyślesz. Nazywam to wstępną konsultacją, ponieważ zawsze proszę aby zainteresowane osoby, w mailu którego do mnie wysyłają ujęły:

  • z jakim problemem się zgłaszają (im bardziej szczegółowy opis tym lepiej),
  • wiek dziecka i informację od jakiego czasu (lub wieku) dany problem występuje,
  • cel (efekt), który chcą osiągnąć przy pomocy konsultacji,
  • wszelkie inne, według nich niezbędne informacje, które mogą mieć znaczenie dla sprawy.

Im więcej informacji otrzymam w mailu, tym więcej jesteśmy w stanie uzgodnić w trakcie konsultacji. Przy czym opcji konsultacji jest wiele, jako że wiem, że są osoby, które:

  • nie lubią rozmów telefonicznych (jest opcja skype z kamerką lub mailowa),
  • nie lubią rozmów z kamerką (jest opcja mailowa lub skype bez wideo),
  • nie lubią formy pisemnej (jest opcja skype z wideo lub bez).

Decyzje, terminy, ustalenia

Kiedy już znam problem, odpowiadam na Twojego maila i podaję informację czy mogę podjąć się tej konsultacji, czy też nie. Nie podejmuję się konsultacji problemów, które wykraczają poza moje uprawnienia, doświadczenie, czy umiejętności. Co oznacza tyle, że jeśli zgłosisz się do mnie w celu skonsultowania rozwoju dziecka ze zdiagnozowanym ZA lub autyzmem – odmówię. Nie zamierzam zgrywać eksperta od wszystkiego. Choć posiadam podstawową wiedzę na temat obu zaburzeń, to nie jest to moja specjalność. Zależy mi na tym, by jak najlepiej pomóc Tobie i Twojemu dziecku.

Jeśli podejmuję się współpracy opisuję Ci co ze swojej strony mogę zaproponować i jaki efekt możemy uzyskać. Czasami efekt, który chcesz uzyskać (jak już wspominałam wcześniej) wymaga delikatnej modyfikacji z mojej strony. O wszystkim Cię informuję, na tym etapie wybierasz formę konsultacji (audio, wideo, mail). Forma audio i wideo wymaga uzgodnienia terminu, natomiast konsultacja mailowa wiąże się z wyznaczeniem przeze mnie najpóźniejszego terminu otrzymania odpowiedzi. Zaznaczam, że konsultacja mailowa zwykle nie ogranicza się do samej wiadomości, ale szczegóły ustalamy w trakcie pisemnych rozmów. Ostatnim krokiem jest opłacenie konsultacji i możemy przystąpić do działania. 🙂

OK. Opłaciłam/-łem konsultację, co teraz?

Teraz ja analizuję dokładnie, krok po kroku cały problem, z którym się do mnie zgłaszasz. Analizuję go bez Twojej obecności, po co? Po to, żeby w trakcie naszych 45 minut rozmowy nie tracić na to czasu. Ta rozmowa ma służyć przede wszystkim Tobie. W czasie, gdy przedstawiam Ci dokładną analizę i możliwości rozwiązania problemu, Ty zastanawiasz się nad pytaniami do mnie. Informujesz mnie czy wszystko jest dla Ciebie zrozumiałe, czy potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień. Możemy przegadać dodatkowe aspekty sprawy, które pojawiły się w trakcie naszej rozmowy.

W przeciągu 5-7 dni roboczych (po zakończonej konsultacji) otrzymujesz ode mnie plik PDF z podsumowaniem naszej rozmowy. Przygotowuję tam dla Ciebie najważniejsze aspekty, na które powinnaś zwrócić uwagę. Wypunktowuję najistotniejsze elementy, które wymagają Twojej dalszej obserwacji. Uwzględniam tam również wskazówki, które warto abyś wdrożył/-a do pracy z dzieckiem. Co jednocześnie oznacza, że w trakcie naszej rozmowy NIE MUSISZ robić notatek. Dostarczam Ci je sama. 🙂

Konsultacja online – a co dalej?

Jeśli podczas konsultacji ustalimy, że Twoja sprawa wymaga ułożenia indywidualnego planu terapeutycznego (uzgodnienia konkretnych aktywności do osiągnięcia celu), to jak najbardziej mogę się tym zająć. Indywidualny plan terapeutyczny jest dodatkowo płatny, ale dla osób, z którymi prowadziłam konsultacje cena zawsze jest niższa.

Ewentualnie po zakończeniu konsultacji możesz skorzystać ze zniżki na uniwersalną rozpiskę aktywności. Uniwersalna rozpiska aktywności to nic innego, jak gotowy zbiór aktywności rozwijających dziecięce sprawności. Kupując rozpiskę z licznych rodzajów ćwiczeń, które się w niej znajdują sama wybierasz te, które wykorzystasz w pracy ze swoim dzieckiem. To tańsza opcja, ale nie jest ona dopasowana ściśle do Twojego dziecka.

Najczęstsze zarzuty do konsultacji online

Przede wszystkim zależało mi na tym, żeby ten wpis stanowił pigułkę wiedzy dla moich przyszłych klientów. Natomiast nie ukrywam, że chciałam również obalić powszechnie panujące błędne przekonanie o konsultacjach (w sumie nie tylko online). Podrzucę Ci tutaj dwa (w moim odczuciu) najpopularniejsze komentarze:

  • “45 minut rozmowy tak drogo?!”,
  • “no bez przesady, żeby tyle kasy płacić za jedną pogawędkę”.

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu wiesz już, że w skład konsultacji (a tym samym w jej cenę) wlicza się:

  • konsultacja wstępna wraz z moją samodzielną analizą problemu,
  • 45-minutowa rozmowa z klientką/klientem (z Tobą),
  • przygotowanie materiału podsumowującego całą konsultację.

Co oczywiście pokazuje, że sprawie z którą zgłaszasz się do mnie jako klient, poświęcam o wiele więcej czasu niż te 45 minut. Średnio na jedną osobę wychodzi około 4-5 godzin, w wielkim przyspieszeniu około 3 godzin. 🙂 W tym roku cena konsultacji wynosi jeszcze 150zł, od przyszłego roku idzie o jedną trzecią do góry. Konsultacje wykupione jeszcze w tym roku na początek przyszłego roku będą oczywiście rozliczane po starej cenie. Od 1 stycznia 2021 roku cena wzrasta do 200zł.

Zapisy na konsultacje

Zapisy przyjmuję pod adresem mailowym – kontakt@olaw.pl – a jeśli chcesz dowiedzieć się o mnie czegoś więcej, to zapraszam Cię na mojego Instagrama. Pełną ofertę moich usług znajdziesz już całkiem niedługo w zakładce “oferta” – o tutaj.

Możesz zajrzeć też tutaj

1 komentarz

Etapy rozwoju chwytu narzędzia pisarskiego ⋆ Kluczowa Edukacja 31 października 2020 - 15:12

[…] Jeśli masz jakiekolwiek pytania w kwestii etapów rozwoju chwytu zachęcam do zapisu na konsultacje w cenie 150zł pod adresem kontakt@olaw.pl lub poprzez formularz kontaktowy. Na każdego maila odpisuję max. do 5 dni roboczych (w weekendy jestem offline). Opis procesu konsultacyjnego znajdziesz tutaj. […]

Odpowiedz

Skomentuj

* Korzystając z tego formularza wyrażasz zgodę na przechowywanie Twoich danych przez właściciela strony https://olawojciechowska.pl.